Ausstellung

WHEN THERE IS NO LAUGHING MATTER, LAUGHTER MATTERS

Mit Arbeiten von / With works by Morgan Bassichis, Vanessa Conte, Hamishi Farah, James Krone, D’Ette Nogle, Nadia Perlov, Kameelah Janan Rasheed

Kameelah Janan Rasheed, How to Suffer Politely (and other Etiquette), 2014 / 2021, Digitaldruck auf Affichenpapier / Digital print on affiche paper, Halle für Kunst Lüneburg, 2021, Courtesy the artist, Photo: Fred Dott.
Ausstellungsansicht / Installation view, When There is No Laughing Matter, Laughter Matters, Halle für Kunst Lüneburg, 2021, Photo: Fred Dott.
James Krone, Somebody Else, 2019, Single channel Video, Halle für Kunst Lüneburg, 2021, Courtesy the artist, Photo: Sabine Skiba.
James Krone, Still aus / Still from Somebody Else, 2019, Single channel Video, Halle für Kunst Lüneburg, 2021, Courtesy the artist.
Ausstellungsansicht / Installation view, When There is No Laughing Matter, Laughter Matters, Halle für Kunst Lüneburg, 2021, Photo: Fred Dott.
Ausstellungsansicht / Installation view, When There is No Laughing Matter, Laughter Matters, Halle für Kunst Lüneburg, 2021, Photo: Fred Dott.
Nadia Perlov, Jenny, 2021, Leder, Metall, Papier / Leather, metal, paper, Renata, 2021, Feder, Styropor, Dekoration, Papier / Feather, styrofoam, decoration, paper; Roxanne, 2021, Feder, Leder, Papier / Feather, leather, paper, Halle für Kunst Lüneburg, 2021, Courtesy the artist, Photo: Fred Dott.
Hamishi Farah, Untitled, 2021, Acryl und Sprühfarbe auf Leinwand, / Acrylic and spray paint on canvas, Halle für Kunst Lüneburg, 2021, Courtesy the artist & Arcadia Missa, London, Photo: Fred Dott.
Vanessa Conte, Stuffed, 2021, Digitaldruck auf Zeitungspapier / Digital print on newsprint paper, Halle für Kunst Lüneburg, 2021, Courtesy the artist, Photo: Sabine Skiba.
Vanessa Conte, Stuffed, 2021, Digitaldruck auf Zeitungspapier / Digital print on newsprint paper, Halle für Kunst Lüneburg, 2021, Courtesy the artist, Photo: Sabine Skiba.
Vanessa Conte, Stuffed, 2021, Digitaldruck auf Zeitungspapier / Digital print on newsprint paper, Halle für Kunst Lüneburg, 2021, Courtesy the artist, Photo: Sabine Skiba.
Ausstellungsansicht / Installation view, When There is No Laughing Matter, Laughter Matters, Halle für Kunst Lüneburg, 2021, Photo: Fred Dott.
Ausstellungsansicht / Installation view, When There is No Laughing Matter, Laughter Matters, Halle für Kunst Lüneburg, 2021, Photo: Fred Dott.
Ausstellungsansicht / Installation view, When There is No Laughing Matter, Laughter Matters, Halle für Kunst Lüneburg, 2021, Photo: Fred Dott.
D’Ette Nogle, Stand Up, 2019, Single channel Video, Monitor, A/V-Wagen / Single channel video, monitor, A/V cart, Halle für Kunst Lüneburg, 2021, Courtesy the artist and Hannah Hoffmann Gallery, Photo: Fred Dott.
D’Ette Nogle, Still aus / Still from: Stand Up, 2019, Single channel Video, Monitor, A/V-Wagen / Single channel video, monitor, A/V cart, Halle für Kunst Lüneburg, 2021, Courtesy the artist and Hannah Hoffmann Gallery.
Ausstellungsansicht / Installation view, When There is No Laughing Matter, Laughter Matters, Halle für Kunst Lüneburg, 2021, Photo: Fred Dott.
Hamishi Farah, George, 2017, Öl auf Leinwand / Oil on canvas, Halle für Kunst Lüneburg, 2021, Courtesy Deborah Schamoni, Photo: Fred Dott.
Ausstellungsansicht / Installation view, When There is No Laughing Matter, Laughter Matters, Halle für Kunst Lüneburg, 2021, Photo: Fred Dott.
Kameelah Janan Rasheed, How to Suffer Politely (and other Etiquette), 2014 / 2021, Digitaldruck auf Affichenpapier / Digital print on affiche paper, Halle für Kunst Lüneburg, 2021, Courtesy the artist, Photo: Fred Dott.
Ausstellungsansicht / Installation view, When There is No Laughing Matter, Laughter Matters, Halle für Kunst Lüneburg, 2021, Photo: Fred Dott.
Morgan Bassichis, Pitchy 1, 2020, Single channel Video, Halle für Kunst Lüneburg, 2021, Gefilmt von und mit: / Filmed by and featuring: Max Silver, Untertitel und weiteres Editing / Captioning and additional editing: Isaac Silber, Courtesy the artist. Photo: Fred Dott. 
Morgan Bassichis, Still aus / Still from: Pitchy 32020, Single channel Video, Halle für Kunst Lüneburg, 2021, Gefilmt von und mit: / Filmed by and featuring: Max Silver, Untertitel und weiteres Editing / Captioning and additional editing: Isaac Silber, Courtesy the artist.

19. Juni – 22. August 2021 / June 19th – August 22, 2021

Das Essay zur Ausstellung kann hier heruntergeladen werden.

Als grundsätzlich soziale Praxis, die Vergnügen im kollektiven Ausloten des Sag- und Tragbaren freisetzt, wird Humor oftmals zum affektiven Austragungsort gesellschaftlicher Zuschreibungsprozesse. Die Ausstellung When there is no laughing matter, laughter matters widmet sich jenen Grenzziehungen zwischen Humor und Humorlosigkeit als Symptom sozio-politischer Aushandlungen. In der Aneignung medialer Rhetoriken des «(ethisch) Grenzwertigen» und unter Rückgriff auf Genres wie Comic, Satire, Sitcom und Stand-up-Comedy befassen sich die Arbeiten von Morgan Bassichis, Vanessa Conte, Hamishi Farah, James Krone, D’Ette Nogle, Nadia Perlov und Kameelah Janan Rasheed mit Humor und den darunter liegenden Machtverhältnissen.

So wie der Titel der Ausstellung, der sich an Sarah Ahmeds humorvoll-ernsthaften Lebensratgeber Living a Feminist Life anlehnt, nicht nur als didaktische Mahnung zu verstehen ist, fragen die Künstler*innen zugleich nach der Produktivität formaler Strategien des Komischen. Das Spiel mit zugespitzten sprachlichen und bildlichen Figuren dient hier weniger der überlegenen Distanznahme als vielmehr der Öffnung und Vermittlung von ernsthaften Inhalten.

– kuratiert von Hendrike Nagel und Elena Setzer

The accompanying exhibition essay can be downloaded here.

Humor, as an inherently social practice that unleashes pleasure through the collective fathoming of what can be said, often serves as a highly affective arena where representational ascriptions are negotiated. The exhibition When there is no laughing matter, laughter matters considers these demarcations between humor and humorlessness as symptoms of socio-political discourses.

Appropriating mediatized rhetorics that skirt ethical limits and employing genres such as comedy, satire, sitcom and standup comedy, the works of Morgan Bassichis, Vanessa Conte, Hamishi Farah, James Krone, D’Ette Nogle, Nadia Perlov and Kameelah Janan Rasheed deal with humor and its underlying power relations.

Just as the title of the exhibition – which is based on Sarah Ahmed’s humorously serious manual Living a Feminist Life – is not only to be understood as a didactic admonition, the artists productively extract formal strategies of the comic. This game of condensed linguistic and visual figures does not aim for the superiority of detachment, but rather to open up and mediate serious subject matter.

– curated by Hendrike Nagel and Elena Setzer

Das Jahresprogramm der Halle für Kunst Lüneburg wird großzügig gefördert durch das Land Niedersachsen, die Sparkassenstiftung Lüneburg und die Hansestadt Lüneburg. Das Vermittlungsprogramm wird ermöglich durch das Land Niedersachsen. / The annual program at Halle für Kunst Lüneburg is generously supported by Land Niedersachsen, Sparkassenstiftung Lüneburg and Hansestadt Lüneburg. The education program is supported by Land Niedersachsen.

Die Ausstellung wird gefördert von der Niedersächsischen Sparkassenstiftung, der Sparkassenstiftung Lüneburg, dem Lüneburgischen Landschaftsverband und der Hansestadt Lüneburg. / The exhibition was made possible with support by Niedersächsische Sparkassenstiftung, Sparkassenstiftung Lüneburg, Lüneburgischer Landschaftsverband and Hansestadt Lüneburg. 

zurück